Phishing op hogescholen

Medewerkers van Avans Hogeschool zullen het trucje direct herkennen, zij kregen hier deze zomer mee te maken. De gevaarlijke e-mailtjes vormden een phishing-aanval. Als iemand zo stom is om de informatie te verschaffen, dan kunnen hackers er misbruik van maken, bijvoorbeeld door spam te sturen vanaf het mailadres waar ze toegang toe krijgen.

Ook in Leiden leek het erop alsof de e-mail van de Leidse universiteit zelf afkomstig was. Dat hebben de hackers kunstig gedaan. Maar tot een behoorlijke Nederlandse volzin blijken ze niet in staat. "Om te controleren of uw leidenuniv.nl account, moet u het antwoord op deze e-mail onmiddellijk de onderstaande gegevens correct", schrijven de hackers. Ook kunnen de ontvangers een dubieus bestand openen en een riskante website bezoeken.

Als de betrokkenen niet meteen hun gegevens doorgeven, zal hun mailadres gedeactiveerd worden, aldus het bericht. De hackers danken iedereen voor het gebruik van Leidenuniv.nl en ondertekenen met 'Leidenuniv.nl Support Team'. Hoeveel studenten en medewerkers zich hebben laten misleiden, is niet bekend. Trap er niet in. [BB/HOP,EvG]