Single student langer alleen

Single studenten hebben gemiddeld kortere relaties (1,3 jaar) en hebben slechts 21 procent van de tijd (vanaf hun 18e) een relatie gehad. Gebonden studenten hebben 68 procent van de tijd een relatie gehad. Die relaties duurden bovendien langer, namelijk gemiddeld 3,4 jaar.

Deze trend wordt ook gesignaleerd bij afgestudeerden. Zij hebben gemiddeld 33 procent van de tijd een relatie gehad. Gebonden studenten hebben 74 procent van de tijd (vanaf hun 18e) een relatie gehad.

Online dating en netwerken in opkomst?

De meeste studenten hebben hun huidige of laatste partner via vrienden (27 procent) of tijdens het uitgaan (15 procent) ontmoet. Slechts 10 procent vond een partner via de studenten- en/of studievereniging.

Online dating wordt door zeer weinig studenten gebruikt (3 procent) terwijl afgestudeerden in 10 procent van de gevallen hun partner via online dating ontmoet hebben. Het percentage studenten dat hun partner vond via online netwerken zoals Hyves en Linkedin (5 procent) is hoger dan het aandeel onder niet-studenten (3 procent).

Het onderzoek vond plaats onder 601 studenten en is gedaan door onderzoeksbureau Multiscope. Een krappe meerderheid daarvan (52 procent) is single. [AR]