Studenten willen graag online colleges

Dat blijkt volgens de website Insidehighered.com uit een onderzoek van de University of Wisconsin-Madison. Die vroeg meer dan zevenduizend van haar studenten naar hun mening over online colleges. Een groot deel had al eens colleges gevolgd die achteraf konden worden teruggezien.

Met een overweldigende 93 procent wezen de studenten op het inhalen van colleges als het grootste voordeel. De helft vond het fijn om colleges later nog eens terug te zien, ongeveer zoals veel studenten hun syllabi bewaren. En het mag wat kosten. Zes op de tien studenten wilden best extra betalen voor de service.

Ook in Nederland zetten steeds meer universiteiten colleges online. Zo liep tot voor kort het project Triple L van Wageningen Universiteit, de Vrije Universiteit en de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. De instellingen gaan ermee door. Ook de technische universiteiten delen hun colleges al.

De opnames van colleges hebben onvoorziene voordelen, zegt projectleider Maaike van Leijen (UvA) van Triple L. Docenten kunnen de inhoud van hun colleges beter op elkaar afstemmen en elkaar feedback geven. Als het te snel gaat, kunnen studenten het hoorcollege stilzetten om een verwijzing van de docent op te zoeken.

Op 11 november gaat de community OASE van start, waarin universiteiten en hogescholen kennis over webcolleges kunnen delen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat ze goed terug te vinden zijn?

Nederlandse studenten, blijkt uit een evaluatie van Triple L, vinden de onlinecolleges 'handig' en 'leuk'. Ze gebruikten ze om hun tentamens voor te bereiden en ter verdieping van de leerstof. Toch waren ze bijna unaniem van mening dat het live college nooit volledig mag worden vervangen door de onlineversie ervan. [AR]