Veel (oud)studenten op Breda Photo

In het Breda’s Museum is tot en met 28 oktober onder andere een expositie te zien van derdejaars deeltijdstudenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving| St. Joost. Zij hebben het thema van Breda Photo gekoppeld aan een project voor hun studie. De studenten zijn met hun camera de Rotterdamse wijk Katendrecht ingetrokken en het resultaat daarvan is te zien tijdens het fotofestival.

De studenten hebben voor Katendrecht gekozen omdat in deze wijk vierduizend mensen wonen van wie meer dan de helft Surinaams, Antilliaans, Chinees of Kaapverdiaans is. De wijk wordt momenteel volop gerenoveerd en de studenten proberen in hun foto’s verleden, heden en toekomst van de wijk vast te leggen.

Het is nu voor het eerst dat al het werk van Ahmet Polat , oud-student van St. Joost, bij elkaar te zien is. Polat, die een Turkse vader en Nederlandse moeder heeft, werkte de afgelopen drie jaar als autonoom fotograaf in Istanbul. In 2006 won hij een prestigieuze ICP Infinity Award en hij was een van de eerste jonge kunstenaars met een solotentoonstelling in de Turkse hoofdstad. De expositie van Polat is te zien tot en met 31 oktober bij de Noord-Brabantse Kunst Stichting .

Anna Boukema en Anna Schöning zijn ook oud-studenten van St. Joost. Hun expositie tijdens Breda Photo 2008 gaat over Breda Noord, een ‘probleemwijk’ die volgens de gemeente dringend aan vernieuwing toe is.

In 2005 zijn beide fotografen zelf in Breda Noord gaan wonen. Direct voor hun deur was dé hangplek van de jongeren uit de buurt. De jongeren kregen een B-merk multifunctionele camera mee van de kunstenaars, waarmee ze konden fotograferen, filmen en geluiden konden opnemen. Ze raakten erg enthousiast en belden iedere vijf minuten aan om ook hun telefoonfoto's af te leveren. Zelf bleven Anna en Anna de hele tijd beelden maken, maar ook zij beperkten zich tot het gebruik van telefoons en compactcamera's. Het resultaat is te zien in de Stadsgalerij.

Andere oud-Avansstudenten van wie werk te zien is tijdens Breda Photo zijn: Roderik Henderson , de Spaanse Isabel Firvida , Annegien van Doorn en Job Janssen.

Breda Photo vindt tot en met 31 oktober plaats op diverse locaties in Breda. Kijk op www.bredaphoto.nl voor meer informatie.[AR]