Aparte vrouwenuniversiteit in Saudi-Arabie

De vrouwenuniversiteit is ‘een mijlpaal in de geschiedenis van ons koninkrijk’, aldus de Saudische minister van Financiën. Ook nu kunnen vrouwen in Saudi-Arabië naar de universiteit, maar elk jaar zijn er meer inschrijvingen dan plaatsen. Het plan voor de speciale vrouwenuniversiteit bestaat daarom al jaren, maar kwam in het streng islamitische land tot dusver niet van de grond.

De Prinses-Noura-universiteit zal zich specifiek richten op opleidingen die vrouwen in Saudi-Arabië eigenlijk niet mogen volgen wanneer er ook mannen rondlopen, zoals geneeskunde, tandheelkunde en verpleging, meldt de Engelstalige internetkrant Arab News. Aan vrouwelijke artsen en verpleegkundigen is in Saudi-Arabië grote behoefte.

De verwachting is dat de nieuwe universiteit de doorstroom van vrouwen naar de arbeidsmarkt zal bevorderen. Afgestudeerde meisjes vinden nu meestal geen baan, omdat ze in het openbaar niet in contact mogen komen met mannen.

Dat moet anders, is de consensus. Progressieve commentatoren bepleiten om mannen en vrouwen vaker gezamenlijk te laten studeren en werken. Anderen willen de segregatie juist uitbreiden: meer banen en opleidingen speciaal voor vrouwen. Met de opening van de Prinses Noura-universiteit kiest de regering voor het laatste. [AvE/HOP]