Belgische studenten leren over etherische olie

Belgische en Nederlandse studenten leren deze week van elkaar over de zorg rondom het levenseinde. Studenten van de Antwerpse Karel-de-Grote Hogeschool waren daarom gisteren in Breda. De Nederlandse Verpleegkundestudenten gingen na de workshops mee naar België. Daar was gisteravond een borrel en vandaag volgen zij Belgische lezingen over het thema.

De les van Jonkheer die in het Hospice Breda werkt, was een eyeopener voor de Belgen. ‘In Nederland staat zo’n huis voor terminale zorg echt helemaal los van het ziekenhuis’, zegt Kelly Sabbe. ‘Dat is bij ons lang niet zo gewoon. In België hebben we er geloof ik maar eentje en die valt onder een hospitaal. Hier is het veel meer uitgebouwd.’ Tijdens de workshop complementaire zorg leren de studenten over hoe Nederland omgaat met aanvullende zorg.

De workshop gaat over etherische oliën, die een helende geur verspreiden. ‘Etherisch betekent van een ander bewustzijn. Het zijn vluchtige aroma’s’, legt Jonkheer uit. Door middel van massage, baden en reuk hebben ze een therapeutische werking voor patiënten. De studenten mogen bij enkele geuren zeggen in welk deel van hun lichaam ze de werking ervan waarnemen. De oliën kunnen kalmerend, activerend en pijnstillend werken en kunnen de patiënt helpen met het accepteren van een naderende dood, deelt de gastdocent haar ervaringen.

Naast de workshop over complementaire zorg kregen de Belgische studenten onder andere lessen aangeboden over zelfmoord, pijnpompen en de laatste zorg bij psychiatrische patiënten en mensen met een verstandelijke beperking. ‘Dat zijn moeilijke kwesties, maar vooral deze patiënten op hun gemak stellen is belangrijk’, weet de Belgische Verpleegkundestudent Tim Aerts nu. De Belgische docent Christophe Faes is erg te spreken over de samenwerking met Avans. ‘Het is goed om tot inzichten te komen wat betreft de verschillen in de zorg in onze landen.’ [EvG]