Brits hoger onderwijs had spaargeld op IJsland

Vooral de Engelse topuniversiteiten Oxford en Cambridge kampen vermoedelijk met zware verliezen. Oxford had 38 miljoen euro weggezet in IJsland en Cambridge 14 miljoen. Volgens beide universiteiten is dat vijf procent van hun totale vermogen. 'We willen het geld terug, maar mensen gaan de gevolgen niet merken', aldus een woordvoerder van Oxford in de Britse pers.

In Nederland lijken instellingen voor hoger onderwijs de dans te ontspringen. Geen enkele universiteit heeft tegoeden staan 'bij een buitenlandse bank die in de problemen is geraakt, zoals IceSave', meldt koepelorganisatie VSNU in een persbericht.

Ook in het hbo lijkt er weinig aan de hand. 'We hebben vanuit hogescholen nog geen bericht gehad dat zij daar geld hebben staan', zegt een woordvoerder van de HBO-raad. [AvE/HOP]