De markt: ontmoetingsplek voor ondernemende mensen

Het lijkt geen toeval dat de ontmoetingsplek voor studenten en docenten van de Academie voor Marketing en Business Management (AMBM) als markt is ingericht. Van oudsher is de markt altijd dé plaats geweest, waar ondernemende mensen elkaar treffen. Meer dan manshoge foto’s van het Bredase hart op de wanden vormen nu samen met echt terrasmeubilair het decor voor een eigen overleg- en relaxplek binnen de schoolmuren.

‘De eerste verdieping van het gebouw aan de Lovendijksestraat was ons domein. Het was het ideale trefpunt voor studenten en docenten.’ AMBM-docent Henk Hulsegge vertelt hoe de vorige ontmoetingsplek van de academie er uit zag. ‘In een soort lange gang met aan de zijkant alle docentenkamers stonden een heleboel tafels en stoelen waar studenten en docenten samen konden zitten. Het contact was erg makkelijk te leggen en dat is voor ons erg waardevol.’

Na de verhuizing naar de Hogeschoollaan halverwege vorig schooljaar, was er weer behoefte aan zo’n ontmoetingsplek. Liz Chermin, de academiedirecteur, en Gerrit van Lier, docent, hebben toen plannen gemaakt om een lokaal in te richten, speciaal voor het contact tussen docenten en studenten. Docent Rob de With heeft vervolgens in samenwerking met een binnenhuisarchitect de inrichting bedacht en gerealiseerd.

‘Een aanrader voor elke andere academie’ meent Hugo van Mol, tweedejaars Small Business en Retail Management enthousiast over ‘De Markt’. Hij vindt de aankleding leuk passen bij de academie. ‘De markt is natuurlijk de plaats waar mensen bijeenkomen. Als ik een afspraak heb met docenten is dat ook altijd hier. ’

De aankleding is echter nog niet helemaal af. ‘Het aanrecht waar nu het koffiezetapparaat op staat zou er eigenlijk uit moeten zien als marktkraam. Maar waarom dat nog op zich laat wachten, weet ik niet’, geeft Hulsegge aan.

‘Wij zitten hier bijna nooit’, geeft tweedejaars Commerciële Economie Nick van Mourik eerlijk toe. ‘Maar het is wel mooi dat je hier altijd de leraren kan vinden. Er is ook voortdurend ruimte om even gezellig te gaan zitten of met een docent te overleggen.’ [JM]