Hbo-docent vindt regels minder irritant

Hbo-docenten ergeren zich bijvoorbeeld aan regels voor het inroosteren van lessen, het reserveren van werkplekken, de uitvoering van de accreditatie en de urenvergoeding voor onderwijs- en ontwikkelingstaken.

Universitaire docenten balen met name van de regels rond tijdelijke contracten. Die leiden tot onrust en onzekerheid, schrijven de onderzoekers. Ook de urenregistratie en het gewicht van publicaties in tijdschriften wekken wrevel.

Onderwijsvernieuwing en het aanvragen van ondersteuning vinden beide groepen irritant. De regels kosten te veel tijd of ze werken niet goed. Afschaffen kan lang niet altijd. Heldere communicatie kan helpen om de ergernis te drukken, menen de schrijvers van het rapport.

Docenten kregen een lijst met regels voorgelegd en moesten invullen hoe irritant ze die vonden. Op een schaal van 1 (helemaal niet irritant) tot 10 (zeer irritant) geven de hbo-docenten gemiddeld een 4,5 en wo-docenten een 4,8.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksinstituut ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen. Er deden 161 hbo-docenten aan mee en 139 wo-docenten. In andere onderwijssectoren lag de ergernis op ongeveer hetzelfde ‘matige’ niveau. [BB/HOP]