Kamervragen over IJsland-obligatie VU

Anders dan de VSNU veronderstelde, is er toch een universiteit die mogelijk schade ondervindt van de IJslandse bankencrisis. Vorige week berichtte universiteitsblad Ad Valvas dat de VU een obligatie heeft bij Kaupthing bank, die inmiddels door de IJslandse regering is overgenomen. Volgend jaar juni moet Kaupthing de lening gaan aflossen. Of dat lukt, is zeer de vraag, want financieel lijkt de bank op sterven na dood.

De obligatie vertegenwoordigt volgens Ad Valvas ‘zes procent van de uitstaande liquiditeit’. Om hoeveel geld het precies gaat, wil de VU niet zeggen. Eind vorig jaar had de universiteit bijna 120 miljoen euro aan liquide middelen, meldt het jaarverslag. Of dit betekent dat het Kaupthing-avontuur de VU maximaal zeven miljoen euro kan kosten, wordt niet bevestigd.

Financieel bestuurder Kees Rutten stelt in Ad Valvas dat de liquiditeit gewaarborgd is en dat de VU zeker niet om zal vallen. Wel moet de universiteit ‘wellicht een deel’ van het geld afschrijven, aldus treasury manager Ko Krommenhoek. De VU weigert verder commentaar op de zaak. ‘Wat we kunnen zeggen, is al gezegd’, aldus een woordvoerder. [AvE/HOP]