Maatregelen tegen norovirus bij AGZ

In onder andere het TweeSteden ziekenhuis in Tilburg en ’t Hooghuys in Etten-Leur heerst het norovirus dat zeer besmettelijk is voor mensen met een lage weerstand. De symptomen lijken op die van ernstige buikgriep. Overdracht bij besmette mensen vindt plaats via ontlasting, braaksel en via handcontact.

Voltijdstudenten en deeltijdstudenten van AGZ zijn werkzaam in een aantal instellingen waar het virus heerst. Om besmettingsgevaar te beperken zijn de deeltijdstudenten gevraagd of ze maag- of diarreeklachten hadden. Één student had inderdaad last en heeft vorige week niet deelgenomen aan het onderwijs.

Verder zijn de algemene hygiënemaatregelen benadrukt, zoals het vermijden van lichamelijk contact, het voorkomen van handen schudden en een goede toilethygiëne hanteren. Totdat het virus overwaait vinden er geen stagebezoeken en vergaderingen plaats in de betreffende instellingen.

‘De studenten kennen nu de situatie en zijn alert op de symptomen, zegt Engelien Calis, directeur van AGZ. ‘De maatregelen blijven van kracht zolang het virus heerst.’

Calis is blij dat er binnen de academie zo alert gereageerd is op de situatie. ‘Het virus is zeer besmettelijk en vooral mensen met een lagere weerstand, zoals ouderen en kleine kinderen kunnen makkelijk besmet raken. Dit willen we natuurlijk te allen tijde voorkomen.’ [MK]