Meiden in techniek: een zeldzaam ras

‘Je ziet hier in Tilburg weinig vrouwen en als je ze al ziet, ken je ze niet allemaal. Het leek ons daarom leuk om eens samen te komen en iets gezelligs te gaan doen.’ Jessica Beyaerts oud-student Technische Bedrijfskunde (TB) in Tilburg, legt uit waarom zij en de anderen van het damesdispuut Vertu Féminine deze dag georganiseerd hebben.

Op het ochtendprogramma van de Meiden Techniek Dag zijn echter maar zes studentes afgekomen. Veel meiden zaten vast aan lessen of projectgroepen en konden daarom niet komen. De organisatie had gehoopt op iets meer medewerking van Avans. ‘Er is meerdere malen geschoven met de datum waarop we deze dag konden organiseren. Ook techniekdames hebben volle agenda’s. Het is niet voor iedereen even gemakkelijk om hier naar toe te komen’, vertelt Jessica.

Het ochtendprogramma bestaat uit lezingen over het zoeken naar een baan, afstudeerprojecten en masters na je studie. Zo vertelt Marjolein Peeters, oud student Technische Bedrijfskunde, hoe je aan de slag kan gaan als vrouw met een technische opleiding na je afstuderen.

‘Ga het gewoon proberen. Wat hebben we te verliezen? Er is momenteel veel vraag naar technische hbo-studenten. Wij kunnen heel goed abstracte en wazige zaken terug brengen naar de praktische essentie. En als vrouw zijn wij in het voordeel. Wij zijn vaak beter dan mannen in staat om meerdere dingen tegelijk te doen en we voelen in de onderlinge communicatie anderen vaker beter aan’, zegt Peeters

‘s Middags krijgen de geïnteresseerde meiden een rondleiding bij achtereenvolgens Philips Medical Systems in Best en bij een drukkerij van Roto Smeets in Eindhoven. Twee voorbeelden van heel verschillende bedrijven waar techniekstudenten terecht kunnen komen.

De dames van het dispuut willen duidelijk maken dat je met een technische opleiding heel veel kanten op kunt en dat het dus ook voor meiden geschikt is. ‘Bij veel opleidingen hier in Tilburg heb je amper echte technische vakken’, probeert Jessica Beyaerts toekomstige studentes gerust te stellen.

‘Het gaat om een manier van denken. Je leert denken in processen en systemen’, verwoordt Marjolein Peeters de essentie van een techniekopleiding. [JM]