Terug naar overzicht

Prijsschieten op het onderwijs

De prijs is door de Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek in het leven geroepen om de kwaliteit van de onderwijsjournalistiek te verbeteren. Gisteren was in Den Haag de uitreiking, aansluitend op de aftrap van de Nationale OnderwijsWeek 2008.

‘Het is prijsschieten op het onderwijs’, zei Rob Martens, als onderwijspsycholoog werkzaam bij de Open Universiteit. Hij vindt het onbegrijpelijk dat het beeld wordt geschapen dat het slecht gaat met het onderwijs: ‘er ís geen sprake van achteruitgang’. Uit gegevens van de Onderwijsraad en CITO blijkt juist dat het gewoon goed gaat, zei hij in de column die hij mocht uitspreken tijdens de prijsuitreiking. 

 

Onderwijsvernieuwing, managerscultuur, het slechte rekenen en spellen van studenten, het haalt regelmatig het nieuws. Maar veel te negatief, zei ook Rob Knoppert, gepensioneerd docent en NRC-columnist. Knoppert vindt zelfs dat de media en de ‘Blokkers en Zwagermans van deze wereld’ het onderwijs schade toebrengen omdat ze ‘zonder kennis van zaken, maar met verve het onderwijs de grond intrappen.’

 

Volgens Robin Gerrits van de Volkskrant moeten lezers wel het onderscheid maken tussen nieuwsberichten en columns. In de nieuwsberichten houden de kwaliteitskranten zich aan de feiten, in columns worden meningen verkondigd. ‘Zoals Aleid Truiens die in de Volkskrant pittige colums schrijft.’

 

Hanne Obbink, journalist bij Trouw, vindt dat zijn krant evenwichtig over onderwijs bericht. ‘Er wordt hier veel te eenzijdig de schuld bij de journalistiek gelegd.’ Hij vindt dat politici vaak ongenuanceerd reageren en dat men zich beter kan afvragen wat de bron is van negatieve berichtgeving.   

 

Anja Vink, journalist van NRC Handelsblad, doet het in de ogen van de jury in ieder geval heel goed. Zij won de eerste Nationale Prijs van de Onderwijsjournalistiek voor haar artikel ‘Dit onderwijs vergroot de achterstand’ over zwarte scholen. ‘Hoogwaardige journalistiek’, aldus de jury. ‘Betrokken, genuanceerd en geëngageerd.’ [PM]

Meer lezen?