Universitaire pabo’s in Groningen en Leiden

Groningen wil met de opleiding beginnen in september 2010. ‘Het college van bestuur moet uitspreken dat het dit ziet zitten, en dan kunnen we verder op de ingeslagen weg’, zegt Greetje van der Werf, hoogleraar onderwijzen & leren en voorzitter van de projectgroep die de pabo van de grond moet tillen.

‘In Leiden is het project in een zeer pril stadium’, zegt woordvoerder Dini Hogenelst. ‘We zijn er over aan het denken. Maar er zijn nog geen concrete plannen.’

De universitaire pabo is dit studiejaar van start gegaan aan de universiteit Utrecht. Studenten, van tevoren streng geselecteerd, behalen daar in vier jaar zowel een pabo-diploma van de Hogeschool Utrecht als een universitaire bachelor onderwijskunde.

De samenwerking tussen hogeschool en universiteit maakt de financiering ingewikkeld. ‘Studenten moeten zich zowel bij de pabo als de universiteit inschrijven’, zegt Greetje van der Werf uit Groningen. ‘Er moet bovendien wat voorfinanciering zijn.’ [AvE/HOP]