Universitaire student krijgt meer zakgeld dan hbo’er

Zeeuwse studentes die een ‘groene’ wo-opleiding volgen, worden het meest verwend door papa en mama. Marokkaanse jongens die kiezen voor een lerarenopleiding, krijgen de kleinste toelage mee.

De verwenindex is ontwikkeld door de Volkskrant en onderzoeksbureau Researchned. Ouders die hun studerende kinderen elke maand de normbijdrage van 228 euro overmaken, scoren een vijf. Dat cijfer wordt hoger naarmate er meer wordt gegeven.

De ouders van de vijfduizend studenten die in het onderzoek zijn meegenomen, scoren gemiddeld boven de norm: voor meisjes komt de verwenindex op 6,4 uit en voor jongens op 6,2. Opmerkelijk genoeg geven de als zuinig bekend staande Zeeuwen hun kroost het meest mee (6,8).

Dat cijfer wordt door de onderzoekers wel wat genuanceerd: Zeeland is zo’n beetje de witste provincie van Nederland, en autochtone ouders sponsoren studenten fanatieker dan ouders van Marokkaanse, Turkse of Surinaamse afkomst. [TdO/HOP]