Weinig interesse in nieuwe marketingideeën

Studenten in hun laatste jaar Commerciële Economie in Breda hebben ondernemers en medestudenten uitgenodigd om te luisteren naar hun gedachten over vernieuwingen in de marketingwereld. ‘Er zijn vrijwel geen ondernemers op komen dagen. Er moet echt iets groots gebeuren willen die mensen hier naar toe komen’, stelt Yoeri van der Woerdt vast.

Maar ook docenten van de Academie voor Marketing en Business Management en geïnteresseerde studenten zijn welkom. Thema’s als innovatie, duurzaam ondernemen en marketing strategie zijn op een speelse manier uitgewerkt door verschillende groepen studenten.

‘Wij geven met onze projectgroep een presentatie over creatief denken aan de hand van onder andere optische illusies. Het idee erachter, dat ook van toepassing is op onze studie, is dat je dingen soms hetzelfde bekijkt maar toch anders ziet. Je moet soms ‘out of the box’ kunnen denken’, vertelt Pim Houben.

Ook is er een diavoorstelling over zogenaamde guerilla marketing; met een klein budget opboksen tegen grote bedrijven. ‘Zoals de Go Fast stickers die overal in het land op flitspalen en verkeersborden zijn geplakt. Iedereen ziet de naam hangen en mensen worden geïnteresseerd in wat er achter zit’, legt Maarten Zijlmans uit.

Verderop staat één van de weinige aanwezige ondernemers bij een standje over multilevelmarketing, wat kortweg neer komt op de strategie van Tupperware. ‘Het draait om netwerken. Er zijn niet echt werknemers en een kantoor, maar het is een gelaagde structuur met allemaal afzonderlijke ondernemers die zelf eenvoudig geld kunnen verdienen met hun eigen bedrijfje’, zo legt Rob Spijkers uit die zelf zo’n bedrijfje heeft voor gezonde voedingssupplementen. Bij gebrek aan andere ondernemers valt juist dat netwerken niet mee vandaag. [JM]