Avans en Fontys botsen over nieuwe opleiding

Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur, snapt niet waarom Fontys de opleiding Pedagogiek naar Den Bosch wil halen. Het Brabants Dagblad schreef daar onlangs over. De plannen van Avans om komend schooljaar met die studie te beginnen, zijn immers al in een vergevorderd stadium. ‘Wij hebben Fontys daarover in maart geïnformeerd. Toen konden zij hun bezwaren laten weten. Dit vind ik een merkwaardige reactie’, zegt Van Kalmthout.

Fontys heeft alleen een pabo-opleiding in Den Bosch en wil uitbreiden. Kort geleden maakte de hogeschool bekend dat met Pedagogiek te willen doen. Avans is al bezig met een aanvraag daarvoor. ‘Fontys heeft de opleiding in Tilburg en het is een populaire opleiding. Ze hebben bezwaren tegen onze voornemens, maar willen hem nu zelf ook aanvragen. Dat is een beetje lastig. Onlangs sprak ik erover met de gemeente Den Bosch, die steunt ons initiatief’, meldt Van Kalmthout.

Coproductie

Met andere uitbreidingsplannen voor het onderwijs in Den Bosch hopen de hogescholen samen te kunnen werken. Fontys liet namelijk nog meer van zich horen. Zij wil ook een opleiding Logistiek starten, de Juridische Hogeschool uitbreiden en een bestuursacademie opzetten in Den Bosch. ‘Die bestuursacademie hebben wij niet zo’n last van’, zegt Van Kalmthout. ‘De opleiding Logistiek hebben we allebei in aanvraag en als dat doorgaat, willen we daar samen mee verder gaan.’

Een dergelijke coproductie tussen Avans en Fontys bestaat er al met de Juridische Hogeschool in Tilburg en Den Bosch. ‘Op sommige vlakken kun je goed samenwerken, in andere gevallen is dat niet goed mogelijk. Dat moet je per keer bekijken en hier en daar lukt het’, stelt de bestuurder. Met Pedagogiek is dat onmogelijk. Die opleiding willen beide hogescholen beginnen, Fontys met een accent op de pabo en Avans wil de sector Welzijn verbreden en het vakgebied toevoegen aan het Expertisecentrum Veiligheid.

Fontys liet in het Brabants Dagblad ook weten iets te voelen voor vestiging van de Juridische Hogeschool in de oude rechtbank in de Verwersstraat. Volgens Frans van Kalmthout is daar geen sprake van. ‘Dat pand is niet geschikt voor onderwijs en is daar ook niet geschikt voor te maken. De Juridische Hogeschool blijft op de Onderwijsboulevard.’

Sporthogeschool

Dan speelt er ook nog het mogelijke vertrek van de Sporthogeschool van Fontys uit Tilburg. Fontys wil deze onderbrengen in Eindhoven, maar de gemeente Tilburg wil de opleiding graag behouden. Van Kalmthout heeft aangegeven dat Avans ervoor voelt de opleiding in Tilburg voort te zetten. ‘Die ontwikkeling komt voorbij en dan ga je daarover nadenken. Het is niet iets dat we per se willen, maar de kans doet zich voor en we kunnen het best. Het is dom om gelijk ‘nee’ te zeggen. We gaan daar niet actief mee aan de slag, we wachten eerst de besluitvorming af.’ [EvG]