Bijbetalen voor extra vakken ontwettig

Met ingang van 2010 wilde de UvA extra geld vragen aan ijverige studenten, die naast hun reguliere programma extra colleges volgen, bijvoorbeeld in honoursprogramma’s. Dat voornemen leidde tot een flinke stroom kamervragen aan het adres van Plasterk? Moest de minister niet snel met betrokken partijen om de tafel, vroegen de PvdA en GroenLinks zich af. Of handelt de UvA soms in de geest van Plasterks agenda, wilde de SP weten.

Het antwoord op beide vragen: neen. Overleg tussen de betrokken partijen is niet nodig, omdat het plan bij wet onuitvoerbaar is: studenten die na betaling van een regulier collegegeld staan ingeschreven, hebben immers recht op al het initiële onderwijs van een instelling, met uitzondering van de fixusstudies. ‘Dat recht mag niet worden beperkt’, schrijft de minister. En hij is ook niet van plan de regels daarop aan te passen.

Niet alleen in Den Haag zorgden de plannen voor beroering. Eerder deze week protesteerden de Amsterdamse Centrale Studentenraad en de studentenbond ASVA bij het Maagdenhuis. [TdO/HOP]