Harvard in zwaar weer

In een brief aan de studenten en medewerkers kondigt president Drew Faust van Harvard bezuinigingen aan. Harvard kan veel hebben, maar is volgens haar 'niet onkwetsbaar voor de seismische financiële schokken'.

Donaties van alumni en weldoeners beslaan momenteel eenderde van het Harvard-budget en die inkomsten zouden in de komende jaren best eens kunnen dalen. Bovendien heeft de universiteit de giften deels in de aandelenportefeuille gestoken, die nu zo'n dertig procent minder waard is geworden.

Het hoge collegegeld is nog steeds een flinke bron van inkomsten, maar Harvard wil de tarieven liever niet te hard laten stijgen. Afgelopen jaar had de universiteit juist aangekondigd betaalbaarder te worden voor families met lagere inkomens. Een getalenteerd kind mag gratis in Harvard studeren als zijn ouders minder dan zestig duizend dollar per jaar verdienen. Tot een inkomen van 180 duizend dollar per jaar beslaat het collegegeld nooit meer dan tien procent van het inkomen. Die plannen wil Faust overeind houden.

Harvard is een decentraal georganiseerde universiteit en de verschillende colleges mogen hun eigen keuzes te maken. Maar gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten. De arbeidskosten beslaan nu bijna de helft van het universitaire budget en daar moet de universiteit 'zorgvuldig' naar kijken, aldus haar president. [BB/HOP]