Huisjesmelker van het jaar: Rots-Vast Groep

Ieder jaar kiezen de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en de SP-jongeren uit allerlei nominaties de huisjesmelker van het jaar. Deze keer vroegen ze studenten wie de ergste kamerbemiddelaar was. In 24 steden werden 180 aanmeldingen voor de prijs verzameld.

De makelaarsketen Rots-Vast stak er volgens de jury bovenuit. Want Rotsvast vraagt ‘honderden euro’s aan bemiddelingskosten’. Bovendien: ‘Rots-Vast leidt mensen rond door het huis dat bezichtigd wordt, hangt een mooi verhaal op, maar laat huurders verder in de steek zodra blijkt dat er toch meer mankementen zijn.’

Giel Beelen

Het nieuws kwam naar buiten op radio 3FM in het programma van dj Giel Beelen. ‘Ik ken die gasten wel’, zei de presentator. ‘Ik heb ook ooit met ze te maken gehad en het was vreselijk, inderdaad.’

Directeur Ed Kimmel van Rots-Vast vindt zichzelf geen huisjesmelker: ‘Wij bemiddelen alleen. We verhuren niet en zijn geen eigenaar. Als er klachten over de woning zijn, horen die bij de huiseigenaar thuis. Het contract wordt tussen de verhuurder en de huurder getekend. Na de bemiddeling staan wij er verder buiten, afgezien van de paar panden waarvan wij het beheer verzorgen. Iedereen weet van tevoren waar hij aan toe is. Je hoeft niet met ons in zee te gaan, als je het te duur vindt. Het is een vrije wereld.’

Rots-Vast rekent veertig euro inschrijfkosten. Als de bemiddeling slaagt (en dat gebeurt in 65 procent van de gevallen, aldus de website van Rots-Vast ) betaalt de woningzoekende één maand huur voor de bemiddeling, waar negentien procent BTW bovenop komt. De borg (soms één maand huur, soms twee maanden) en de huurprijs worden vastgesteld door de verhuurder.

Uitbuiterij van studenten

‘Het bedrijf blijft binnen de wet’, erkent LSVb-voorzitter Lisa Westerveld. “Maar ze doen wel mee aan de enorme uitbuiterij van studenten door de woningnood. We hebben hen uitgekozen omdat ze zo groot zijn. Bovendien waren er een paar bijkomende klachten.’ In een woning die Rotsvast namens een huisbaas verhuurde zou ernstige lekkage niet zijn gerepareerd. In plaats daarvan werd de douche dichtgetimmerd.

Het bedrijf kan overigens niet overal studentenkamers aanbieden. In Utrecht, waar ROOD en de LSVb de prijs uitreikten, blijken momenteel geen kamers beschikbaar. In Amsterdam-Centrum heeft het bedrijf alleen appartementen vanaf zo’n duizend euro. Dat zijn de steden met de hoogste woningnood.

Avanssteden

Rots-Vast is wel actief in de Avanssteden. Met name in Tilburg en Den Bosch bemiddelt de onderneming voor kamers tussen de 200 en 400 euro. Ook in Breda heeft Rots-Vast enkele kamers in hun bestand.

De LSVb en SP-jongerenorganisatie ROOD vinden dat kamerbemiddeling aan banden moet worden gelegd. ‘Zo kunnen bemiddelaars als Rots-Vast worden gedwongen om redelijke prijzen voor hun diensten te vragen, zodat studenten geen absurde bedragen meer kwijt zijn aan zogenaamde administratiekosten.’ [BB/HOP, AR]