Maxima ‘beleeft’ studeren bij Avans

Maxima komt die donderdag naar Avans om het gebouw aan de Hogeschoollaan te openen. Behalve een bezoek aan de belevingsmarkt zal zij ook een mini-symposium over aansluiting tussen aanleverend en hoger onderwijs bijwonen.

De belevingsmarkt is bedacht door vijf vierdejaarsstudenten van de Academie voor Sociale Studies Breda (ASB). ‘Avans heeft ons gevraagd, omdat wij de minor Creatieve Social Worker volgen’, zegt Sara Dubbeldam. ‘Daarin leer je buiten de hokjes te denken en eens iets anders te proberen.’

Toch in hokjes denken

De opdracht die de studenten kregen voor het maken van de markt, druist nogal tegen de bedoeling van de minor in. ‘Er werd ons gevraagd de vijf groepen studenten die er zijn binnen Avans te visualiseren. Dus moesten we nòg in hokjes denken’, zegt Floortje Beune.

Het creatieve zit vooral in de markt zelf. Bezoekers komen in het Avansgebouw aan en horen trein- en busgeluiden, als ze door de markt lopen worden ze omgeven door typegeluiden en lawaai uit de kantine. ‘Op die manier laten we de bezoekers plaatsnemen in de belevingswereld van de student’, vertelt Beune.

Vijf types studenten

Er zijn vijf types studenten volgens Avans: zoekende, internationale, reguliere, beperkte en excellente. Een fotocollage bestaande uit twee wanden, moet een beeld geven van deze diversiteit. ‘Daarvoor hebben wij Avansstudenten gefotografeerd die passen binnen de vijf types. De namen van die studenten kregen we weer via docenten’, zegt Beune. Met tekstballonnen wordt weergegeven wat elk type student bezighoudt. Ook is van elk type een student aanwezig om meer uitleg te geven.

De studenten Sociale Studies vinden het echt ‘super’ dat Maxima naar hun markt komt. ‘Maar haar komst is ook wel een belemmering. Ons originele idee was minder strikt. Het moet nu overzichtelijker. We wilden nog veel meer met geluiden en lichteffecten doen’, zegt Beune.

Geen doolhof

‘De bezoekers zouden door een doolhof moeten lopen, maar dat gaat nu ook niet door. Het is allemaal wat minder origineel geworden’, vult Dubbeldam aan.

‘Maar dat wij als vierdejaarsstudenten zo'n geweldige opdracht mogen uitvoeren in opdracht van Avans is toch wel mooi’, zegt Beune. ‘We hebben een idee geleverd, waarvan wij dachten dat het niet zo heel bijzonder was, en Avans was echt enorm tevreden. Uiteindelijk is daar dus een hele belevingsmarkt uitgekomen die wij als studenten hebben bedacht, opgezet en dus ook deels uitvoeren.’ [AR]