Met een auto de klassen langs

In het technieklokaal van de Pabo staat hij te schitteren, de zogenoemde Schicht, ofwel de houten auto van de Pabo. Die wordt gebruikt om kinderen kennis te laten maken met techniek.

Toneelclub Perplex, waarin veel oud-pabostudenten zijn vertegenwoordigd, gaan de klassen langs met een toneelstuk waarbij de auto een grote rol speelt. ‘Het idee is simpel’, vertelt docent techniek Mart van Gool. ‘In het stuk is een familie op vakantie in Frankrijk, maar krijgt autopech. Het repareren lukt niet echt, dus moeten de kinderen meehelpen.’

De basisscholieren leren over verschillende voortbewegingmechanismen en kunnen ideeën aandragen. ‘Ze leren de auto uit- en in elkaar zetten. Als een kind bijvoorbeeld licht op de auto wil, dan kan dat’, vertelt Van Gool.

Samenwerkingsverband

Het project is een samenwerkingsverband tussen Pabostudenten, studenten van de Academie Technologie en Management, studenten van het Vitalis College en scholieren van het Newmancollege in Breda. Allemaal hebben ze hun eigen taak bij het construeren en presenteren van de auto.

De auto wordt nu gebruikt tijdens het toneelstuk. Het is de bedoeling dat er nog een auto met een stalen frame geconstrueerd wordt. ‘Het doel is dat er binnen het basisonderwijs meer mensen bekend raken met techniek op school. Nu is dat nog veel te weinig. Op deze manier leren onze studenten ervan, maar ook het onderwijs wordt er beter van. Uiteindelijk kunnen de auto’s op aanvraag door basisscholen gebruikt worden’, zegt Van Gool.

‘Vanaf dit jaar bieden we studenten een programma om wetenschap en techniek in het basisonderwijs te verbreden’, vertelt Nicole van Son, directeur van de Pabo. ‘Eerstejaarsstudenten krijgen workshops die gekoppeld zijn aan de zogenoemde zaakvakken. Hierbij worden de hoofdvakken als muziek en rekenen aan techniek gekoppeld. Verder in de opleiding kunnen de studenten ook een minor Wetenschap en Techniek kiezen.’ [MK]