Milleniumbattle voor studenten

De wedstrijd voor studenten uit het hoger onderwijs die voor de tweede keer gehouden wordt, draait om de millenniumdoelen. Studententeams storten zich op vier cases over armoede en gezondheidsproblematiek wereldwijd.

Studiereis naar Afrika

Op 13 november wordt de eerste case bekend gemaakt tijdens de kick-off op de Hogeschool Inholland in Diemen. Met een tussentijd van een aantal weken wordt er een nieuwe case bekend gemaakt. Het team met de beste oplossingen en daarmee de hoogste eindscore wint uiteindelijk een studiereis naar Afrika.

De wedstrijd gaat van start met een case over de werving van grondstoffen in Afrika. Ditmaal wordt hen gevraagd een game te ontwikkelen. Elke case wordt ingeleid met een debat onder leiding van Victoria Koblenko.

Op deze bijeenkomsten krijgen de studenten de gelegenheid zich te verdiepen in het thema. Experts van uiteenlopende commerciële en charitatieve organisaties geven de juiste input zodat studenten innovatieve, creatieve of juist praktische ideeën kunnen bedenken.

Publieksbeoordeling

Naast een professionele jury, heeft ook het publiek een rol in de eindscore van de studenten. De studenten hebben als opdracht zoveel mogelijk publiek naar hun persoonlijke pagina’s op millenniumbatlle.nl te trekken om hun ideeën bij te schaven en te beoordelen. De publieksbeoordeling kan in de finale een doorslaggevende factor zijn.

Op 30 januari 2009 presenteren de teams hun laatste case live aan de jury in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het winnende team gaat met Cordaid Memisa en Victoria Koblenko op reis.

Eenmaal terug in Nederland krijgen deze studenten ook een plek in De Derde Kamer 2009, het schaduwparlement voor ontwikkelingssamenwerking, waar ze één jaar lang werken aan voorstellen over internationale samenwerking. Zo kunnen ze in de praktijk vorm geven aan de ideeën die ze ontwikkeld hebben tijdens de MillenniumBattle.

Teams kunnen zich nog tot 12 november inschrijven op www.millenniumbattle.nl. [MK]