Nieuwbouwproblemen Hogeschool Utrecht

Het nieuwe complex aan de Amsterdamseweg in Amersfoort kost de instelling circa 35 miljoen euro. Uitvoering is in handen van projectontwikkelaar Burgfonds. 'En die zouden te laat geld overmaken aan het bedrijf dat de parkeergarage voor het gebouw aanlegt', verklaart een woordvoerder van de Hogeschool Utrecht. 'Dat bedrijf had er genoeg van, en heeft de bouwplaats een week geleden laten afsluiten.'

Dat is lastig, omdat de oplevering wellicht zoveel vertraging oploopt dat de studenten van vestiging Amersfoort ergens anders moeten worden ondergebracht als in september 2009 het nieuwe collegejaar begint. 'Burgfonds betaalt ons weliswaar een boete bij te late oplevering, maar we hebben liever ons gebouw op tijd.' Of dat lukt, is de vraag. Volgens hogeschoolkrant Trajectum kampt het project al met een vertraging van drie maanden.

De Hogeschool Utrecht heeft grootse plannen met de provinciestad. In het nieuwe complex moet de studentenpopulatie doorgroeien naar vierduizend. Nu zijn dat er nog 2700.  In de dependance worden onder meer de opleidingen security management, small business en diverse ‘social studies’ aangeboden.

Burgfonds vindt de situatie 'buitengewoon vervelen'. Volgens een woordvoerder heeft de betreffende onderaannemer zijn werk niet goed gedaan en krijgt hij daarom zijn geld nog niet. De onderaannemer is het daarmee oneens en wil Burgfonds dwingen alsnog te betalen. [TdO/HOP]