Pas afgestudeerde allochtonen verdienen meer

Met name allochtone meisjes doen het steeds beter op school staat in een artikel op fok.nl . Na de middelbare school volgt veelal een vervolgopleiding, maar ze komen dan nog altijd minder ver dan autochtonen.

Allochtonen die een HBO of universitaire opleiding hebben gevolgd, verdienen als starter op de arbeidsmarkt over het algemeen meer dan autochtone jongeren. Voor de HBO' ers geldt dat zij met 1.400 euro bruto in de maand ongeveer 100 euro meer verdienen en voor de universitair afgestudeerden is dit zelfs 300 euro.

De verschillen zijn volgens de onderzoekers eenvoudig te verklaren. Allochtonen zijn over het algemeen ouder als ze afstuderen, ze maken meer uren en kiezen vaker voor een baan die beter betaald. Daarnaast kunnen zij vaak beter onderhandelen over het salaris. [MK]