Prinses Maxima komt naar Avans

Prinses Maxima komt om 11.00 uur en blijft ongeveer anderhalf uur. Ze bezoekt onder meer de ‘aansluitingsmarkt’ die vanwege het mini-symposium wordt georganiseerd en die gaat over de aansluiting tussen aanleverend en hoger onderwijs.

De prinses maakt daarna een rondgang door het leer- en werkcentrum Xplora. Na afloop hiervan, is de officiële opening in de Plaza. Alleen genodigden mogen daarbij zijn. Er wordt ook een aantal VIP-kaarten verdeeld over de academies. De opening, die volgens de organisatoren spectaculair wordt, is live via internet te volgen.

Avans heeft de afgelopen jaren twee nieuwe gebouwen opgeleverd, één in Tilburg en één in Breda. De Bossche vestiging is verbouwd. Met de officiële opening van het Bredase gebouw, dat pas dit jaar helemaal in gebruik is genomen, wil de school het einde markeren van deze grote bouwklus.

Koninklijk Huis

Bestuursvoorzitter Harry Koopman is blij dat het is gelukt hiervoor prinses Maxima te krijgen. ‘Ik was er aangenaam door verrast dat het is gelukt, temeer omdat het Koninklijk Huis de laatste tijd al vaker in Breda was en Koningin Beatrix twee weken later naar de NHTV gaat.’ Deze school heeft ook een verbouwing achter de rug.

Koopman vindt het belangrijk dat er niet alleen een feestelijke opening is, maar dat er ook inhoudelijk iets gebeurt. ‘Met het symposium kunnen we laten zien wat er achter de muren van de school plaatsvindt.’

Mini-symposium over aansluiting

De opening gaat gepaard met een mini-symposium over een actueel onderwerp: de aansluiting tussen ‘aanleverend onderwijs’, zoals havo, vwo en mbo, met de hogeschool. De uitval van studenten in het hoger onderwijs is groot. Scholen proberen dit tegen te gaan door de aansluiting voor scholieren met het hoger beroepsonderwijs te verbeteren. Voor het symposium zijn dan ook relaties uit het voortgezet onderwijs en het middelbaar onderwijs uitgenodigd, zoals decanenen rectoren.

Met een ‘aansluitingsmarkt’ in de serre en workshops krijgen bezoekers inzicht in ideeën over succesvolle aansluiting tussen de verschillende schooltypen. Ook is er een soort belevingswereld gebouwd, waarin duidelijk wordt wat zoekende studenten allemaal op zich af zien komen.

Avans voert de laatste jaren actief beleid om de overgang voor scholieren naar het hoger beroepsonderwijs te verbeteren. Dit gebeurt onder meer door de scholieren al in een vroeg stadium kennis te laten maken met de hogeschool. Avansdocenten werken daarvoor bijvoorbeeld mee aan delen van het onderwijsprogramma van het voortgezet onderwijs.

Om het mbo’ers makkelijker te maken door te stromen naar het hbo, zijn de onderwijsprogramma’s in de zogenaamde ‘doorlopende leerwegen’ op elkaar afgestemd. Ook voor mensen die werken en nog aan een studie willen beginnen, zijn er programma’s waardoor zij zich thuisvoelen in het onderwijs, onder meer door mensen uit de praktijk les te laten geven.[ PM]