Sms-wall en stemkastjes bij opening ABC

ABC is dit jaar begonnen als major bij de Academie voor Marketing en hoopt de registratie als opleiding snel te krijgen van het Ministerie van Onderwijs. Het is de eerste opleiding in het land die zakelijk en creatief denken combineert. ‘De business creators gaan samen producten creëren en innoveren’, vertelt docent Marjolein Schooleman.

Schooleman was betrokken bij de inrichting van de opleiding en haar speciale werkruimte: de Factory, op de eerste verdieping van de Bossche kunstacademie. ‘Het is een passende omgeving. In de Factory kunnen studenten nieuwe trends en ontwikkelingen herkennen en gebruiken.’ Het is de bedoeling dat studenten, docenten en experts uit het werkveld er samen kunnen brainstormen.

Innoveren is een vak

Innoveren is risico nemen, zegt René Sweijen, innovative consultant. Wat hem betreft zijn de huidige studenten al goed op weg: zij begonnen aan ABC, ook al is het nog geen goedgekeurde opleiding. ‘Het is in Nederland nog niet goed gesteld met innovatie’, vindt hij. ‘Te veel bedrijven kijken naar wat iets snel oplevert. Maar innoveren is een vak en dat beseffen ze niet. Daarom ben ik zo blij dat ABC er is gekomen.’

Geen langdradig openingswoordje van de Raad van Bestuur dit keer, maar een heuse quiz. Met stemkastjes konden de aanwezigen stemmen op een aantal antwoorden van vijf stellingen. Als een ware quizmaster praatte Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur, de beweringen aan elkaar. Hij stelde: ‘Als het gaat om innovatie zal de gemiddelde mening in de Nederlandse samenleving zijn: waar ben je mee bezig?’ Hij pleitte ervoor innoverende initiatieven juist positief te bekijken.

Promotiecampagnes

De studenten presenteerden daarna hun eerste resultaten in de kleurige werkruimte. Nieuwe, innovatieve producten die zij in de markt zouden kunnen zetten. Daarvoor hadden de studenten onderzoek gedaan naar verschillende marketingdoelen en eigen ontwerpen van promotiecampagnes. Zoals reclameborden voor sigaretten die lekker ruiken, naar het Braziliaanse regenwoud. Uit roostertjes onder die borden kan de geur worden verspreid.

Van de 22 studenten die zijn begonnen aan ABC, zijn er nog vijftien over. Laura van den Broek bijvoorbeeld, is inmiddels overgestapt naar Commerciële Economie. ‘Ik wilde een economische opleiding doen. De creatieve kant van deze studie sprak me aan, maar hele nieuwe producten verzinnen ging me te ver.’ Aan de werkomgeving lag het niet. ‘Daar is niks mis mee, het is hier fijn om in groepjes te werken.’

Alle vrijheid

De gasten werden ondertussen afgeleid door een sms-wall waar een aantal mensen sms’jes naar toe stuurden. Vooral om de groeten te doen en om te reageren op de presentaties. Ronald Spruit van het Leer- en Innovatiecentrum van Avans was overweldigd door alle technische snufjes. ‘Het lijkt me inderdaad een ruimte die studenten niet beteugeld en alle vrijheid geeft om te innoveren.’

Jan Peeters, adjunct-directeur van de opleiding Communication and Multimedia Design in Breda, vond het een inspirerende opening. ‘In het bedrijfsleven wordt inderdaad nog te weinig aan innovatie gedacht. Avans kan mensen daarin opleiden waardoor er meer aandacht voor komt.’ [EvG]