Studenten blij met verbetering IB-Groep

Plasterk stuurde onlangs een brief naar de Tweede Kamer waarin hij liet weten dat studenten die de komende drie jaar meer verdienen dan 13.200 euro per jaar straks niet langer de kosten van hun OV-kaart hoeven te vergoeden. Dat scheelt studerende grootverdieners dus 947 euro per jaar. Alleen het bedrag boven de bijverdiengrens wordt nog teruggevorderd.

Zure regeling

Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van de studentenbonden in vervulling: vooral voor studenten die een paar euro over de limiet gingen, was de regeling immers erg zuur. Tijdens het officiële overleg met de bonden kreeg de minister gisteren nog wel het verzoek om de voorlichting wat verder uit te breiden. Omdat de bijverdiengrens voor drie jaar is vastgelegd en de salarissen in de tussentijd stijgen, verwacht LSVb-voorzitter Lisa Westerveld dat meer studenten met de terugbetalingsregeling te maken krijgen.

De belangenorganisaties complimenteerden de minister verder met de snelheid waarmee de dienstverlening van beurzenverstrekker IB-Groep is verbeterd. ‘Maar we hopen wel dat u een vinger aan de pols houdt, want bij ons rechtsbureau komen nog regelmatig klachten binnen’, zei ISO-voorzitter Hidde Terpoorten. ‘Verder hopen we dat de IB-Groep de correspondentie een beetje moderniseert. De kans dat een enveloppe zoek raakt in een studentenhuis is vrij groot. Met een simpele e-mail is dat probleem opgelost.’

Volgens minister Plasterk is de IB-Groep zich daarvan bewust. ‘De komende jaren wordt de correspondentie verder gedigitaliseerd. Niet alleen omdat het doeltreffender is, maar ook uit kostenoverwegingen.’ [TdO/HOP]