Studenten winnen met groene wolkenkrabber

‘Het Park Rotterdam’ heet de inzending van de twee Avansstudenten. De ideale integratie van wolkenkrabbers met de natuur was hun uitgangspunt. Van de in totaal zestien inzendingen voor de Staalprijs kregen ze een van de vijf hoofdprijzen. Die gaat gepaard met 700 euro.

Om woningen in de natuur te integreren, verzonnen de studenten een ‘natuurlijke’ wolkenkrabber. Laagbouw met een grasdak gaat over in een hogere toren met appartementen en groengebieden als binnentuin. De staalconstructie is een belangrijk element daarvan, waardoor de woontoren als een stabiele boom in de ruimte staat.

Universitair niveau

Volgens de jury deed de kwaliteit van het ontwerp qua diepgang en uitwerking nauwelijks onder voor universitair niveau. De jury was enthousiast over de originele aanpak van de Avansstudenten. ‘Het eigenwijze ontwerp resulteert in een goed concept én goede architectuur’, schrijft zij in haar rapport. Bovendien vond zij de computervisualisaties ‘onweerstaanbaar aantrekkelijk’.

Van Loenhout en De Groot presenteerden hun werk op de dag van uitreiking met een powerpoint presentatie. Daarnaast was er een tentoonstelling van maquettes. In het vaktijdschrift Bouwen met Staal komt een beschrijving te staan van het bekroonde project. [EvG]