Terugbetaling studieschuld versoepeld

Nu het collegegeld geleidelijk omhoog gaat, wordt het tijd om vaart te zetten achter een oude wens: de afbetalingsregeling van de studieschuld verbeteren. Al meer dan tien jaar geleden, in de aanloop naar de wet op de studiefinanciering van het jaar 2000, werd daar op aangedrongen.

Jokerjaren

Afgestudeerden moeten ook in de nieuwe plannen binnen vijftien jaar hun lening terugbetalen, maar ze krijgen vijf ‘jokerjaren’ waarin ze het afbetalen kunnen onderbreken. Dat kan goed uitkomen, wanneer ze bijvoorbeeld een huis kopen, een kind krijgen of een eigen onderneming beginnen en tijdelijk met hogere maandlasten kampen.

Wie aanvankelijk weinig inkomen heeft, krijgt straks langer respijt. Momenteel moeten alleenstaanden al gaan terugbetalen wanneer ze vijftig procent van het minimumloon verdienen. Die ‘draagkrachtvrije voet’ wordt 84 procent van het minimumloon. Voor fiscale partners en alleenstaande ouders gaat die drempel omhoog van 100 naar 120 procent van het minimumloon. Wat ook makkelijker wordt: de draagkrachtmeting wordt geautomatiseerd en hoeft niet meer speciaal te worden aangevraagd.

Laag startsalaris

Van het bedrag boven de draagkrachtvrije voet betaalt men maximaal twaalf procent aan de studieschuld. Daardoor blijft de maandelijkse aflossingssom beperkt tot een overzichtelijk deel van het inkomen. Wie een laag startsalaris heeft, gaat pas meer betalen als hij meer verdient. In het huidige systeem van vaste maandbedragen ligt de financiële druk vooral in het begin, als de afgestudeerde nog weinig verdient.

Eerder lag er een voorstel op tafel om de studieschuld af te lossen met een vast percentage boven een bepaald minimuminkomen (elf procent was toen het idee), maar daar kleefde één nadeel aan: afgestudeerden met een hoger salaris zouden gedwongen worden om hun schuld sneller dan in vijftien jaar af te lossen. Dat wordt nu voorkomen. Gespreide terugbetaling blijft toegestaan.

Kwijtschelding

Maar sneller afbetalen mag natuurlijk altijd. Dat kan voordelig zijn, want wie een studieschuld heeft, betaalt rente. Eén ding blijft onveranderd: wie na vijftien jaar niet alles heeft afgelost, krijgt het restant kwijtgescholden.

‘We zijn er blij mee’, zegt János Betkó, vice-voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond. ‘Het wordt er voor iedereen beter op. We hebben zelf meegewerkt aan de totstandkoming van deze plannen.’ [BB/HOP]