Universiteit Maastricht wil graag prestatiebekostiging

Mols reageert daarmee op de conclusies van een commissie onder leiding van oud-minister Winnie Sorgdrager. Die acht het goed mogelijk om instellingen die excellent onderwijs bieden extra te belonen, maar wees tegelijkertijd op een gebrek aan enthousiasme bij universiteiten en hogescholen.

De Universiteit Maastricht – die altijd goed scoort bij tevredenheidsonderzoeken onder studenten – neemt een minderheidsstandpunt in. ‘Wij doen het goed met ons onderwijs’, zegt Mols. ‘Maar andere universiteiten zijn bang dat ze moeten inleveren.’ Sorgdrager laat namelijk in het midden waar het extra geld voor goed onderwijs vandaan moet komen: de Tweede Kamer moet maar uitmaken of het huidige onderwijsbudget anders moet worden verdeeld of dat OCW er extra geld voor moet krijgen van het ministerie van Financiën.

Volgens Observant zijn de bevindingen van de commissie-Sorgdrager getoetst bij koepelorganisatie VSNU: andere universiteiten bleken niet enthousiast, maar een categorisch ‘nee’ is ook niet gevallen. [TdO/HOP]