25 Jaar Verpleegkunde: ‘niet doorflippen’

Dat zei docent Karel de Winter afgelopen vrijdag tijdens de viering van het 25-jarige bestaan van HBO-V, dat tegenwoordig Verpleegkunde wordt genoemd. Hij hield  vroeg in de middag een toespraak voor een goed gevulde collegezaal van Avans Hogeschool aan de Hogeschoollaan in Breda. ’s Ochtends hadden de gasten – onder meer mensen uit het werkveld – een rondleiding en een woordje van academiedirecteur Engelien Calis gehad.

Vroeger was niet alles beter

Dat het ‘vroeger altijd beter was’, spreekt de docent met klem tegen. ‘Ja, misschien hadden we toen meer tijd voor de patiënt. De zuster had gezag en de klant nam klakkeloos aan wat zij adviseerde, terwijl daar vaak geen onderbouwing voor was’, aldus De Winter.

'Verwetenschappelijking in de verpleegkunde is goed’, vindt De Winter. Maar die opvatting mag volgens hem niet ‘te smal gehanteerd worden’.  Intuïtie en praktijkervaring tellen wat hem betreft ook mee. ‘De onderzoekswereld is een heldere en geduldige wereld waarin duidelijke onderzoeksvragen worden beantwoord. Maar de echte wereld is niet geduldig. Die is complex en wisselvallig.’ Wetenschappelijk onderzoek klakkeloos toepassen op de praktijk is wat hem betreft dan ook niet zinvol.

Verbeetenstraat

Met rode en groene vellen konden de luisteraars vragen  met ‘ja’ of  ‘nee’ beantwoorden. Dat leverde nog grappige effecten op. Op de vraag ‘wie stond er vandaag bij de Verbeetenstraat’, hieven enkele mensen hun groene vel. Daarvandaan is de opleiding al meer dan een jaar geleden verhuisd.

Er was ’s middags nog een spreker, daarna waren er weer rondleidingen en de feestelijke dag werd afgesloten met een borrel. De gasten kregen nog een kleine fles wijn met speciaal etiket mee naar huis. [PM]