Autohandel in recessie

De keiharde realiteit van de autohandel speelt zich in het Bossche Atrium af. In het simulatiespel Bocar hebben de studenten allemaal een autobedrijf met Knex als grondstoffen. De grote opdracht voor ze is om een sluitende bedrijfsadministratie te krijgen. ‘Dat is een derde van de inhoud van de opleiding. Het is dus nuttig om daar op deze manier over te leren’, zegt docent Monique Martens.

Maar de economie groeit dit keer niet in het spel. Winst maken is een hele klus dezer dagen. ‘De recessie is vandaag officieel ingetreden, dus ook bij ons in het spel’, verklaart Martens. In de middag werd er weer bij nul begonnen, waar normaal de omzet groeit. Ook de unieke munteenheid waarmee in het spel betaald wordt, de Bocari, kon niet aan de recessie ontkomen.

Failliet

Door te handelen in de grondstoffen en bewerkte producten, spelen de studenten de hele autobranche na. ‘Je ziet dat de elementen van een recessie het lastig maken voor de studenten. Ze moeten genoeg liquiditeiten achter de hand houden, anders gaan ze failliet’, merkt de docent.

Sommige bedrijven zijn al failliet geraakt. Maar de eerstejaars die een faillissement leden, hoeven niet te vrezen voor hun studievoortgang. ‘Ze gaan hun studie wel redden. Nu leren ze er juist van’, meent Martens. [EvG]