Geen genade voor Saxion-master

Op clementie van minister Plasterk hoeft de instelling niet te rekenen. In antwoord op kamervragen van de PvdA laat de bewindsman weten dat de wet vanaf het begin van het bama-stelsel (in 2002) duidelijk is geweest over titulatuur.

Geen academische graad voor een hbo-master

Met andere woorden: er komt geen academische graad voor een hbo-master, ook niet voor deze ene keer. Dat is erg vervelend voor Saxion, omdat tenminste één van de 28 oud-studenten al heeft aangekondigd een schadeclaim in te dienen.

Bestuurders van de hogeschool schermden nog met 'soortgelijke problemen' bij Inholland en de Hanzehogeschool. Afgestudeerden die daar een academische graad ontvingen, zouden wel zijn gematst door OCW. Niet waar, zegt Plasterk: die instellingen kregen een overgangsregeling van accreditatieorganisatie NVAO, en kwamen niet zoals Saxion achteraf met een probleem op de proppen.

Wel toestemming gegeven

De Dutch Validation Council gaf Saxion in 2002 wel degelijk toestemming om de academische titel te verlenen. Die club was opgericht door de HBO-raad en werkgeversorganisatie VNO-NCW.

DVC hield zich bezig met accreditatie van zogenaamde post-initiële hbo-opleidingen, bedoeld voor werkende professionals. De stichting werd alom gerespecteerd en werkte met “objectieve kwaliteitscriteria”, bevestigt de NVAO.

Herkeuringsprocedure

In totaal gaf DVC twintig opleidingen het recht om universitaire mastertitels te verstrekken. De NVAO zette deze via een herkeuringsprocedure allemaal om in hbo-titels. Onlangs liet een woordvoerder van de accreditatieorganisatie nog weten dat de fout van Saxion “veel eerder aan het licht was gekomen” als de instelling een beetje vlot tot herkeuring was overgegaan.

Overigens werd vorige week bekend dat de hbo-master ‘health care & social work’  voortaan wordt bekostigd door minister Plasterk. [TdO/HOP]