Hupperetz verrast door overbodige motie

‘We leggen het nog één keer uit’, verzucht de Juridische Hogeschool Avans-Fontys in een persverklaring. Met een voltooide hbo-rechtenopleiding kun je doorleren voor een loopbaan als advocaat, officier van justitie, rechter of notaris. Maar wel pas na een pittig schakelprogramma en een universitaire masteropleiding in het Nederlands recht.

Toelatingseisen verlagen

Bij D66 en VVD leefde kennelijk de indruk dat minister Hirsch Ballin – vanwege een tekort aan rechters en officieren van justitie – de toelatingseisen voor de toga’s wilde verlagen tot hbo-bachelorniveau. Ze dienden een motie in en kregen de hele Tweede Kamer mee.

Tot verbazing van Hirsch Ballin, die deze zomer na lang wikken en wegen de schakelroute goedkeurde. Hij noemde de nieuwe motie dan ook overbodig en zei ‘wis en waarachtig niet’ van plan te zijn aan de opleidingseisen te tornen.

‘Ik heb gesproken met de voorlichters van zowel D66 als de VVD en zij hebben de motie ingediend omdat zij zien dat vanwege bezuinigingen in de publieke sector functie-eisen omlaag geschroefd worden’, zegt Gerard Hupperetz van de Juridische Hogeschool. ‘Zij zien dat onder andere in het leger en zij willen dat met deze motie binnen de togaberoepen voorkomen.’

Motie zorgt voor verwarring

‘Havisten kunnen inderdaad een togaberoep gaan beoefenen, maar dan moeten ze wel een zwaar universitair programma afleggen.’ De directeur is vooral niet blij met de motie omdat deze opnieuw voor verwarring zorgt. ‘We zijn door een aantal decanen gebeld die dachten dat hun havisten nu niet kunnen doorstromen. Dat kunnen ze wel, al geeft de motie een andere indruk.’

Voor D66-leider Pechtold was de motie echter aanleiding om een overwinning te claimen. Hij liet een persbericht rondsturen waarin hij laat optekenen blij te zijn dat de Tweede Kamer het met hem eens is. ‘Een logische conclusie, want met het aannemen van de motie is er immers niets veranderd ‘, reageert de Juridische Hogeschool droogjes.

Bij de instelling houdt men het er op dat de Tweede Kamer zich heeft laten meeslepen door de lobby van behoudende juristen die zelfs geen nageschoolde hbo’ers in toga willen zien. ‘Twee motieven liggen daaraan ten grondslag: heimwee naar de vroegere elitaire academische opleiding en de vrees voor concurrentie van een stevige hbo-opleiding.’ [TdO/HOP, AR]