LIC en BE&C maken samen een minor

Het is voor het eerst dat het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) zelf een minor verzorgt. Overigens niet alleen. Het betreft een samenwerking met de afdeling Beleidsevaluatie & Control (BE&C) van Avans. BE&C leverde input voor het onderwijsprogramma en droeg onder meer methodes aan. Volgens Stevens is bijvoorbeeld het risicomanagement van Avans vooruitstrevend binnen de sector.

De minor ‘Kwaliteit, risico’s en kansen’ duurt een half jaar en levert studenten dertig studiepunten op. Ook studenten van buiten Avans kunnen zich inschrijven. Het is tot nu zelfs zo dat er nog meer belangstellenden zijn van buitenaf dan van Avans zelf, meldt Stevens.

Eindcompetenties

De inhoud van het keuzevak draait om kwaliteits- en risicomanagement, maar in brede zin. Van voedselveiligheid tot economisch risicomanagement (‘met de kredietcrisis wel heel actueel’). Studenten kunnen zelf de nadruk leggen op zaken die zij nog missen in hun ontwikkeling. Ze maken hiervoor een plan van aanpak. Uiteindelijk moeten de deelnemers aan een vooraf vastgesteld aantal eindcompetenties voldoen.

Van de student wordt een behoorlijke inzet gevraagd. In een intakegesprek moet duidelijk worden waar hij behoefte aan heeft. Vervolgens gaat de student zelf, maar wel met begeleiding, een portfolio maken. Het LIC biedt de basis van de kennis die vergaard moet worden aan, maar de studenten moeten zelf uitzoeken wat ze daarbij nog meer willen weten. ‘Het wordt echt een programma per student’, legt Stevens uit.

Aanschuiven

De eerste helft van de minor krijgen de deelnemers masterclasses. Uitgenodigd zijn onder meer Hans Groothuis van TNO Quality, hoogleraar bedrijfskunde Teun Hardjono (directeur van het Centrum voor Kwaliteit, Duurzaamheid en Innovatie) en Ben Barbé van Janssen Pharmaceutica/Johnson and Johnson die in 2007 European Quality Manager of the Year werd. Geïnteresseerde medewerkers kunnen aanschuiven bij deze masterclasses.

In de tweede helft van het programma gaan de studenten aan de slag met een bedrijfsopdracht. Ze gaan bijvoorbeeld een kwaliteits- of risico-analyse maken bij een bedrijf. ‘Op het eind hebben we nog een uitsmijter, een masterclass van een bekende spreker’, vertelt Stevens. De minor is volgens de LIC-medewerker goed ontvangen van bij de academiedirecteuren. Inschrijven voor deze minor kan nog tot en met 31 december 2008. Kijk voor meer informatie op de minorcatalogus op de portal van Avans. [PM]