Nieuwbouw: alles ligt weer open

Avans neemt de tijd om het haalbaarheidsonderzoek, dat nu gaande is, goed uit te voeren. Daarin becijfert de school verschillende opties voor de huisvesting van de kunstacademie. Pas medio februari is het onderzoek klaar en wordt duidelijk welke kant het op gaat. ‘Dan hebben we een behoorlijke vertraging’, stelde kunstacademiedirecteur Jules van de Vijver vorige week tegenover de academieraad.

Afblazen

Met het afblazen van de nieuwbouw naast het Avansgebouw in Den Bosch lijkt het niet waarschijnlijk dat er nog een nieuw gebouw komt. Voornaamste optie is nu een verhuizing naar het oude fabriekspand van De Gruyter bij de Brabanthallen. Op die plek wil de gemeente Den Bosch een centrum voor creatieve ondernemers realiseren. Een andere optie is het huidige pand aan de Onderwijsboulevard stevig onder handen nemen.

In het geval van de voormalige De Gruyter-fabriek worden nog wat zaken, zoals de veiligheid van de studenten, nader bekeken. Van de Vijver meldde tegenover de academieraad dat er een lijst met voorwaarden aan die verhuizing is verbonden, zoals een goed verlichte wandelpromenade langs het water naar de school. Avans zou het pand huren van de gemeente Den Bosch. De twee partijen zijn nog in onderhandeling over de bekostiging van de verbouwing.

Duidelijkheid in maart

‘Er zijn nog allerlei bewegingen mogelijk. Als het besluit valt, weten we weten pas wat er gaat gebeuren’, sprak Van de Vijver. Deze duidelijkheid verwacht hij in maart. Hij erkende dat de onzekerheid voor studenten vervelend is. ‘Voor ons eigenlijk al niet meer, want we weten in ieder geval dat we hier volgend jaar nog niet weg zijn.’

Het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch blijft komend jaar ook in de buurt van Avans. Het Bossche museum zou aanvankelijk verhuizen naar de oude fabriek van De Gruyter, maar ziet daar nu vanaf. Volgens Van de Vijver is dat goed nieuws voor Avans. ‘Het is fijn dat we voorlopig bij het museum in de buurt blijven’, stelde hij. ‘De banden daarmee zijn goed en worden alleen maar beter.’ [EvG]