Nieuwe faculteit TU moet icoon worden

De minister overhandigde zijn cadeau op de puinhopen van de op 13 mei afgebrande bouwkundefaculteit. In juni had de minister al financiële steun toegezegd, maar de omvang van het bedrag was nog niet duidelijk. Het geld komt bovenop de uitkering van de verzekeringsmaatschappij.

De bouwkundefaculteit was voor maximaal 140 miljoen euro gedekt. De feitelijke uitkering zal lager uitvallen, omdat onder meer de bibliotheek en bijzondere stoelencollectie in dat bedrag waren meegenomen. Die werden grotendeels ongeschonden uit de puinhopen gered.

Begrotingstekort van 10 miljoen euro

De extra 25 miljoen zal echter meer dan welkom zijn, want de instelling zelf heeft weinig geld voor een gebouw met extra fratsen. Eerder deze maand meldde universiteitskrant Delta dat de gezamenlijke faculteiten kampen met een begrotingstekort van meer dan 10 miljoen euro.

Inmiddels heeft de TU Delft 460 plannen ontvangen van studenten, architecten en stedenbouwers uit binnen- en buitenland. Begin volgend jaar selecteert een internationale jury de genomineerden. De faculteit bouwkunde telt drieduizend studenten en achthonderd medewerkers. Ze zijn momenteel ondergebracht in andere gebouwen van de TU. [TdO/HOP]