Opbrengst actie Serious Request: 5.910 euro

Voor dit bedrag wordt vrijdagmiddag het nummer Viva la Vida van Coldplay aangevragen, de nummer 1 uit de Avans top 100, bij het Glazen Huis op de Grote Markt in Breda. In het Glazen Huis speelt zich van 19 tot en met 24 december de 3FM-actie Serious Request af. Drie dj’s sluiten zich zes dagen zonder eten op in dit huis. Mensen kunnen tegen betaling plaatjes aanvragen. De opbrengst is voor het vluchtelingenwerk van het Rode Kruis.

Bij de Academie voor Sociale Studies konden liefhebbers gisteren voor het goede doel ‘verassingslessen’ bijwonen van docenten, bijvoorbeeld over speciale hobby’s. Studenten van deze academie traden tussen de middag  met hun band op bij de hoofdingang van het gebouw, wat behoorlijk wat bekijks opleverde. Het geld dat met deze actie werd opgehaald, werd bij de opbrengst van de actiemarkt gevoegd.

Handen vol aan massages

De actiemarkt in de serre trok rond het middaguur de meeste bezoekers. Docenten en studenten keken rond bij de standjes, dronken warme chocolademelk, geschonken door cateraar Sodexo, of stonden in de rij voor een nek- en schoudermassage. Madeleine de Haard en Suze Peters tweedejaarsstudenten Fysiotherapie hadden er de handen vol aan. ‘We waren bang dat niemand een massage zou willen, maar het valt gelukkig mee’, zegt Peters.

Het Rode Kruis was aanwezig om gegadigden te werven voor het vluchtelingenkamp, dat vrijdagavond wordt opgezet in het centrum van Breda. Tegen betaling van 50 euro voor een bed, kunnen mensen er overnachten. ‘Wil je ervaren hoe het is om als vluchteling te leven, moet je daar bij zijn’, zegt Juul Willemse vierdejaarsstudent Cultureel Maatschappelijke Vorming. Helaas waren er nog niet zoveel aanmeldingen. ‘Maar wie weet bedenken mensen zich nog. We hebben veel flyers uitgedeeld.’

Zelf ontworpen WII-spel

Bij Bisnoe Gajadhar, student Communication & Multimedia Design, konden bezoekers voor één euro zijn zelf onworpen WII-spel ‘Dokter Bibber’ spelen. De Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF) haalde 170 euro op met de verkoop van onder meer oude telefoontjes en toetsenborden. Van fotograaf Piet den Blanken was een foto-expositie te zien van vluchtelingen in verschillende landen. Eén afdruk van een foto van hem werd bij inschrijving verkocht en leverde honderd euro op.

Een aantal studencompany’s stond er met producten, zoals de vliegende vleermuis. Daar was wel veel belangstelling voor, maar er werden er uiteindelijk maar drie verkocht. Meer succes hadden de CMD-studenten Design Lieke van den Berge en Ivon van den Aker met hun eigen ontworpen T-shirts. ‘Het gaat goed. We hebben zelfs al wat bestellingen binnen. Van tassen, t-shirts tot een telefoonhoesje’, zegt Van de Aker.

Beide studenten zijn uitverkoren om vrijdag de cheque te overhandigen aan het Glazen Huis. Daarbij geven ze de DJ’s ieder een eigen ontworpen T-shirt cadeau. Hoe die T-shirts eruit zien, wilden ze nog niet verklappen. [TK, PM]