Opening: ‘dit zouden we vaker moeten doen’

De muzikale act in de Plaza was vandaag het hoogtepunt van de opening van het nieuwe gebouw van Avans in Breda, door prinses Maxima. De bezoekers kwamen ogen tekort om de muzikanten en zangeressen, die elkaar afwisselden, te volgen. Het arrangement vermengde verschillende muzieksoorten, modern met klassiek en jazz. Het was speciaal voor de opening gecomponeerd.

Op de achtergrond, op grote schermen, werden foto’s en teksten van de leer- en werkomgeving voor studenten, Xplora, getoond. Aan het eind van de act sloegen studenten, op het balkonnetje in de Plaza, op een grote gong en werden capsules met confetti over het publiek uitgestrooid.

Spirituele ervaring

‘Dit geeft een heel goed gevoel’, reageert docent Paul Mennens achteraf. ‘Ik vond het bijzonder geslaagd. Jammer dat we dit niet vaker doen. Op open dagen zouden ze dit soort ervaringen ook moeten maken.’ ‘Schitterend’, ‘heel origineel’, ‘een spirituele ervaring’, ‘het overtreft mijn verwachtingen’, de reacties van de genodigden waren vandaag alleen positief.

Ook studenten Tim Bouwer, Marjan van den Heuvel en Ruben Pijnenburg reageren enthousiast. ‘Verrassend’, zegt Van den Heuvel. Maxima past goed bij de school vindt ze. ‘Ze is jong en dynamisch.’ Zij vindt net als Mennens dat het goed is dat Avans op deze manier een saamhorigheidsgevoel teweeg brengt. ‘Ik vond het een machtig gevoel’, zegt ze. ‘Vooral omdat zoveel studenten meededen.’ Op de galerij en achter de ramen van de lokalen rond de Plaza stonden honderden studenten te kijken.

Hectisch

Het was hectisch vandaag bij Avans in Breda. Roddelpers, landelijke bladen en nieuwsdiensten waren afgekomen op de komst van prinses Maxima bij Avans. Een mooie foto is geld waard. Toen rond 11 uur de prinses arriveerde, verdrongen de fotografen zich voor de ingang. Eerst nog reden de chauffeurs voor van de burgemeester van Breda, Peter van der Velden en de Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant, Hanja Maij-Weggen. Ook wel een fotootje waard.

Binnen stonden honderden studenten en medewerkers het gezelschap op te wachten. Onder hen ook 150 genodigden van het aanleverend onderwijs, want de opening vandaag was gecombineerd met een symposium over de aansluiting van het aanleverend onderwijs met het hbo. De prinses bezocht daarom eerst de ‘aansluitingsmarkt’, waar studenten en medewerkers uitleg geven over projecten die de overgang naar het hbo moeten verbeteren. Vervolgens liep ze door Xplora.

Medezeggenschap is belangrijk

‘Haar vragen zijn heel oprecht’, vindt Ruben Pijnenburg. Omdat hij lid is van de Avans Hogeschool Medezeggenschapsraad, mocht hij meelopen in het gezelschap van Maxima. Dat gold ook voor Marjan van den Heuvel en Tim Bouwer. ‘Ze had echt belangstelling voor wat we doen’, zegt Bouwer. Ze zei, volgens de studenten, dat het belangrijk is dat studenten via de medezeggenschap meedenken met de school.

Achter de schermen, waren de reacties ook vooral positief, zoals van Dennis Eskens, eerstejaars Fysiotherapie. ‘Ik vind het leuk dat Maxima naar de school komt. Zo iemand zie je toch niet elke dag. Het is wel jammer dat ik niet dichtbij mocht komen, ik had haar graag een hand gegeven.’

Sommigen vonden dat ze beter vrij hadden kunnen krijgen. Drie tweedejaarsstudenten Accountancy vinden het bezoek van Maxima leuk, alleen de school had het anders moeten aanpakken. ‘Wij hadden gewoon les en mochten het bezoek niet op internet volgen. Ze hadden beter alle studenten lesvrij kunnen geven, je moet omlopen om bij je lokaal te komen en de kantine is ook dicht.’ [PM/AR]