Champagne voor nieuwe juridische opleiding

Tussen de schilderijen van de oude besturen van de Bossche hogescholen tekende Marja Kamsma, lid van de Raad van Bestuur van Avans en de JHS, het contract met de notariële bonden. Het was een uitgelezen plek voor de gelegenheid, want de geschiedenis van het notariaat nam hier een andere wending. Al 85 jaar kan de akte notarisklerk behaald worden, maar nu is het een officiële hbo-opleiding.

Hans van der Werf, voorzitter van de Bond van Medewerkers in het Notariaat, was blij met het contract. ‘Dat het niveau van de opleiding gehandhaafd blijft, staat nu vast. De kennis mag niet versnipperd raken, dus hebben we gekozen voor één locatie, hier in Den Bosch’, lichtte hij toe. De opleiding kan nu op één dag in de week centraal gegeven worden. Ook is het nu volwaardig hoger beroepsonderwijs is, waarmee doorstroming naar de universiteit kan plaatsvinden.

Stevige juridische bagage

Volgens Erna Kortlang, voorzitter van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie, legt de opleiding de basis voor een mooie carrière in het notariaat. ‘Er is binnen de vakgroep behoefte aan hbo’ers met een stevige juridische bagage en pro-actieve insteek.’

Gerard Hupperetz, directeur van de JHS, is trots als een pauw op de samenwerking. ‘De opleiding verdient hbo-niveau, maar die erkenning was er nog niet. De opleiding zal nu wat breder moeten worden, want de studenten krijgen de titel “bachelor of law”. Zo kunnen we niet om het strafrecht heen. Ook de hbo-vaardigheden op het gebied van organisatie en communicatie horen daarbij’, kondigde hij aan. ‘Maar we gaan ook voor verdieping in de klerkenvakken.’

Ook zal er bekeken worden hoe studenten die de opleiding al hebben afgerond alsnog de mogelijkheid krijgen tot de bachelortitel. [EvG]