Check!

Voor concentratie moet ik vaak wat meer doen. Dus voordat ik plaats nam achter mijn studentenkamerformaat eettafel, heb ik eerst een grondige winterschoonmaak gehouden. En als ik zeg grondig, dan bedoel ik ook grondig. Ieder hoekje moest eraan geloven, mijn stofzuiger kwam deze keer overal. Achter de bank, onder de verwarming en tussen de ontelbare snoeren: die uit de tv, dvd-speler, de vijf boxen van mijn surround sound set (die ik overigens nog steeds moet ophangen). Zelfs onder het bed hadden stofdeeltjes geen schijn van kans meer. Dit alles onder het mom van: ‘Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd’.

Na deze bijna angstaanjagende schoonmaakwoede, restte mij nog maar één ding. En dat was rust. En dat is nou precies iets waar mijn kamer niet bepaald om bekend staat. Ten eerste is daar de koelkast. Denk hierbij aan zo’n 85 decibel, dat is net zoveel geluid als wat van een ambulance afkomt. Dat dus, maar dan wel een die midden in de nacht ongevraagd je kamer binnenrijdt.

Met zo’n achtergrondmuziekje zou het me zéker niet lukken om iets op papier te krijgen, dus ging ik eerst naar de woonboulevard om mijzelf voor Kerst zo’n wit ding cadeau te doen. Problem solved.

Delaatste factor waar nog aan gewerkt moest worden was mijn huisdier. Een vogeltje van nog net geen jaar oud dat het nodig vindt om bij iedere deur die open of dicht gaat, iedere voetstap op de trap en sowieso tijdens bijna alle andere zeldzame stille momenten in huis, door middel van een soort oerkrijs te laten weten dat hij er is. Mede daarom telt Marktplaats.nl sinds kort één advertentie meer in de rubriek ‘Dieren en Toebehoren’.

Nu dat proces in werking was gezet, waren alle externe factoren voor het schrijven van mijn eerste column in orde. Ik nam plaats achter mijn eettafel, startte Word op en kwam er toen achter dat ik naast stof, waarschijnlijk ook mijn inspiratie had opgezogen tijdens mijn eerder gehouden winterschoonmaak.

Met de moed in mijn schoenen ging ik op zoek naar de 400 woorden die nodig waren voor dit verhaal. Na ongeveer 2 uur belde ik mijn hulplijn en die gaf me de sleutel tot deze column. Hij zei: ‘Het gaat er niet om wat je hebt gedaan, maar hoe je het hebt gedaan.’

Anne van Dam

tweedejaarsstudent Fysiotherapie in Breda