Een opdracht, verschillende prototypen

Gisteren was het dan zover. De tachtig eerstejaarsstudenten in Tilburg konden eindelijk een punt zetten achter het project waar zijn in groepjes van drie of vier, vier maanden aan gewerkt hebben. Dat ging gepaard met korte presentaties van alle groepen in de ochtend, en vier langere presentaties voor een jury in de middag.

De zuil die de studenten maakten, moest bezoekers van een fictief zorgcentrum informatie geven over waar bijvoorbeeld de huisartsenpost, de apotheek en de fysiotherapeut binnen het gebouw te vinden zijn.

De beste prototypes

De vier groepen die voor de jury verschenen, waren door de studenten zelf geselecteerd. Zij vonden dat deze vier groepen het beste prototype van een informatiezuil hadden gemaakt.

De prototypes gemaakt door de studenten Technische Bedrijfskunde, Media Management en Gezondheidszorgtechnologie verschilden onderling sterk. Dit was vooral te wijten aan het klantonderzoek dat elke groep gehouden heeft. De een was naar echte zorgcentra gegaan, anderen hadden hun opa en oma geraadpleegd.

Persoonlijk contact

Zo kwam een groep tot de conclusie dat bezoekers van het zorgcentrum graag persoonlijk contact wilden, dus zij bouwden een intercom op hun zuil. Een andere groep concludeerde dat de zuil vooral licht en gemakkelijk moest zijn, dus zij maakten een simpel op te hangen informatieposter.

De groep die uiteindelijk volgens de jury de beste zuil had, was ook een van de meest originele. Zij hadden namelijk op hun zuil met led-lampjes de looproutes naar de verschillende functies binnen het zorgcentrum weergegeven. Voor hun prestatie kregen alle groepsleden een cd-bon. Waarna het op was naar Totus voor de borrel. [AR]