Expositie over en in StadsGalerij

De StadsGalerij in Breda wordt al een tijdje gebruikt als expositieruimte. In de galerij, die gevestigd is in het voormalige gebouw F van de Chassé Kazerne. Het pand staat bekend als een typisch stukje historie van de stad.

Problematiek als uitgangspunt

Sinds de aanleg van het Chassé Park houden architecten en stedenbouwkundigen zich bezig met de mogelijke integratie van de StadsGalerij binnen het ontwerp. Andere plannen deden vermoeden dat het karakteristieke gebouwtje moest wijken voor de komst van een hotel. Deze problematiek is het uitgangspunt geweest voor het eindexamen 2008 van studenten Ruimtelijk Ontwerp van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost.

Kunstkamer

De inmiddels oud-studenten pleiten met hun ontwerpen voor het behoud van de StadsGalerij als ‘kunstkamer van de stad’. Zij tonen aan dat deze functie daadwerkelijk potentie heeft. In de tweede plaats laten de ontwerpers door middel van hun plannen zien dat de aanpak van de omgeving en het interieur van groot belang kunnen zijn voor de professionaliteit en de uitstraling van het pand als expositieruimte. De mogelijkheid bestaat dat een van de ontwerpen het uitgangspunt is voor een ontwikkelingsvoorstel van de gemeente.

De ontwerpen die de oud-studenten gemaakt hebben, zijn van 9 tot en met 17 januari te zien in de expositie ‘StadsGalerij in de steigers’ natuurlijk in de StadsGalerij. De tentoonstelling wordt geopend door de Bredase wethouder Willems. [AR]