Fusie bij pabo’s Zuid-Limburg

Het gaat om vier pabo’s: de vestigingen Sittard en Roermond van Fontys PABO Limburg en de pabo’s van Hogeschool Zuyd in Heerlen en Maastricht. Ook de Fontys Lerarenopleiding Sittard wordt bij het instituut ondergebracht. Met de Universiteit Maastricht wordt nog overlegd over de inbreng van een onderzoekscomponent. De Noord-Limburgse vestiging Venlo van Fontys PABO Limburg komt overigens niet bij het nieuwe instituut terecht, maar wordt onderdeel van Fontys PABO Eindhoven.

Stapsgewijs fuseren

De fusie zal stapsgewijs verlopen. De betrokken pabo’s zijn eerst aan de beurt. In september 2010 gaat een gezamenlijk opleidingsprogramma van start. Dan kunnen pabo-studenten nog maar op één locatie in Zuid-Limburg terecht. Dat wordt waarschijnlijk Sittard.

De samenwerking is mede ingegeven door de bevolkingskrimp in Zuid-Limburg. Ook de afnemende belangstelling voor de regionale pabo-opleidingen speelt een rol. De Fontys-vestiging in Roermond trok in 2006 slechts tien voltijdstudenten, die in Venlo elf. [IB/HOP]