Irisscans en bier bestellen via mobieltjes

In vier workshops krijgen bedrijven, docenten en studenten tijdens het AIB Business Innovation Event bij Avans te horen welke technische innovaties klaar zijn om de markt te bestormen. Vierdejaars hebben de laatste innovaties onderzocht. Alle groepjes doen daarover advies uit in een workshop.

Touch-tafel

Zo is de nieuwe touch-tafel van Microsoft onderzocht, die brainstormen en presenteren makkelijker maakt. Ook het bestellen van een biertje via de mobiele telefoon komt aan bod. ‘We hebben bekeken hoe de techniek in elkaar zit, hoe ver die staat en of het product klaar is voor de markt’, zegt student Santosh Mes.

Mes onderzocht met zijn groep een programma voor spraakherkenning en vertaling. ‘Dat is leuk en heel populair, maar de techniek is nog in ontwikkeling. Die is nog niet zo ver dat het in een handig klein apparaatje werkt. Maar in sommige ziekenhuizen in Amerika gebruiken ze het toch al.’

Verder zijn er onder andere workshops over het Greenmodel, een berekenmodel waarmee bedrijven energie kunnen besparen en Biometrie, over de techniek van het scannen van vingerafdrukken en irisscans.

Benadrukken

Studenten Santosh Mes, Peter Vermeij, Jos Alblas en Jasper Meijer organiseren het evenement. ‘De resultaten van het project waren volgens de docenten te leuk om alleen voor de eigen studenten te presenteren’, vertelt Mes. Bovendien wil de academie haar nieuwe naam benadrukken tegenover bedrijven en ROC’s.

De tien workshops zijn op dinsdagmiddag 20 januari van 14.15 tot 17.00. Ook is er een gastspreker van Atos Origin, een IT-dienstverlener die constant op zoek is naar nieuwe innovaties. Ontvangst is in de Serre. Aansluitend is er een borrel. [EvG]