Mixen en grooven in je eentje

Pontificaal voor de deur stond hij gisteren. Maar slechts enkele studenten durfden een kijkje te komen nemen in de Elektruck. De oude bus voor de hoofdingang van Avans in Den Bosch trok maar weinig bezoekers. Misschien schrok de harde muziek, die bij tijd en wijle uit de boxen knalde, wel af of waren studenten te druk met het afronden van een project.

‘Voor ons is de komst van de truck ook een afronding van een project’, vertelt student Cultureel Maatschappelijke Vorming Evelien Goris. ‘Dus het kon echt niet op een ander moment.’ Ze was betrokken bij het opstarten van de Elektruck. ‘Je ziet studenten wel kijken, maar ze durven niet binnen te komen.’ En dat terwijl terrasverwarming de temperatuur in het oude vehikel warm hield.

Metal

Inmiddels is de Eindhovense truck, waarin jongeren kunnen samplen en zelf als een dj muziek kunnen maken, een landelijk succes. Student Christiaan Krijgsman kende de truck bij naam, maar had er nog nooit ingezeten. Dit was zijn kans. ‘Ik hou eigenlijk het meest van metal’, geeft hij aan. Ook rockmuziek valt te maken op de computers in de bus. ‘Alleen hebben we daar wat minder samples van’, zegt Roel van de Laar  van de Elektruck.

Om vier uur ging de bestuurder er weer vandoor met de verbouwde roestbak. Of ze nog eens terugkomen naar Avans valt te bezien. Maar met het prijzengeld van de cultuurprijs kan de organisatie in elk geval nog even sleutelen, om de truck nog aantrekkelijker te maken voor jongeren. ‘Daarmee kunnen we nieuwe hardware kopen en we willen basboxjes aan de onderkant van de bus’, vertelt Van de Laar. [EvG]