Nieuwe campagne: waaghals of doorzetter?

In de campagne wil de school niet meer ‘aanbodgericht’ reclame maken, maar ‘vraaggericht’. ‘Bij de vorige campagne wilden we vooral de naamsbekendheid vergroten’, zegt Krista van Berkel die aan de campagne meewerkte. ‘Nu is de boodschap dat Avans Hogeschool je vooruit helpt’, legt ze uit.

Uit onderzoek blijkt dat scholieren vaak niet weten wat ze moeten kiezen en uit de uitval in het eerste jaar is af te lezen dat ze vaak verkeerde keuzes maken. Avans wil jongeren in de campagne aanspreken op hun interesses en capaciteiten. ‘Studeren heeft meer met hun dagelijks leven te maken dan jongeren denken’, vertelt Van Berkel. ‘Daar willen we hen bewust van maken, zodat ze een betere keuze kunnen maken.’

Idealist

In de campagnebeelden zijn jongeren in verschillende situaties zien. Zoals de skater op de foto. ‘Waaghals of doorzetter?’, komt erbij te staan. Op een andere foto staat een meisje bij een graffiti op een muur. ‘Idealist of kunstenaar?’ Op alle reclame-uitingen wordt doorverwezen naar een nieuwe website van Avans. Hier kunnen scholieren een test doen waaruit blijkt wat voor type student ze zijn.

Adviesbureau TNS NIPO onderzocht afgelopen september, in opdracht van Avans, de motivatie van studenten. Hieruit zijn vijf typeringen afgeleid, zoals de ‘idealist’ en ‘statuszoeker’. Wie de test op de site doet, krijgt overigens niet te horen wat voor type hij is, maar wel welke soort opleidingen bij hem passen.

De campagne is onder meer te zien op billboards in de stad en in en op bussen. Er worden ook nieuwe wegen aangeboord, zoals hyves en youtube. Telkens wordt doorverwezen naar de nieuwe website, die vanaf half januari online is.

Aan de campagne zijn allerlei smeuïge gadgets toegevoegd. Klik je bijvoorbeeld op de foto van een meisje dat graffiti aan het spuiten is, dan spuit ze eerst je scherm helemaal onder met rode verf. En via de site kunnen scholieren hun eigen ‘tag cards’ maken, een soort uitgebreide visitekaartjes. [PM]