Oud-studenten winnen cultuurprijzen Breda

De Rabobank Cultuurprijs was voor Uitgeverij De Geus, vooral vanwege de betekenis van dit bedrijf voor Breda. Met internationaal befaamde auteurs in het bestand en een indrukwekkende lijst uitgaven, toont de uitgever aan dat cultuur en literatuur ook buiten de Randstad kunnen bloeien, zo vond de jury. Eric Visser en Annemie Jans, de directie van De Geus, zijn beiden oud-student van de Academie voor Sociale Studies Breda.

Autonoom fotograaf in Istanbul

Ahmet Polat, oud-student van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda, ontving de Boarte Aanmoedigingsprijs voor nieuw talent. Polat, die een Turkse vader en Nederlandse moeder heeft, werkte de afgelopen drie jaar als autonoom fotograaf in Istanbul. In 2006 won hij een prestigieuze ICP Infinity Award en hij was een van de eerste jonge kunstenaars met een solotentoonstelling in de Turkse hoofdstad.

Beide prijzen bestaan uit een bronzen sculptuur en een geldbedrag van 2.500 euro. [AR]