Het Profielevent is, naast open dagen en proefstuderen, één van de voorlichtingsactiviteiten voor het toeleverend onderwijs.
‘Scholieren komen bij deze bijeenkomst niet precies te weten hoe de opleiding in elkaar steekt, daarvoor moeten ze naar de open dag’, vertelt Roy van Eert, docent aan de Pabo. ‘Ze ervaren wel hoe het er op een hogeschool aan toe gaat en krijgen opdrachten die gerelateerd zijn aan de opleiding.’
Ideale leraar
In zijn klaslokaal zaten gisterenmiddag veertig scholieren van middelbare scholen uit de regio die misschien de Pabo willen gaan volgen. De leerlingen krijgen in groepen verschillende opdrachten waar ze aan werken. Aan het einde van de middag volgt een presentatie voor de rest van de klas. Een discussie over speciaal onderwijs loopt hoog op en de scholieren hebben al een duidelijke mening over de ideale leraar en de ideale basisschool.
Niet alle leerlingen zijn zeker van hun keuze voor het leraarschap. ‘Ik ga toch liever voor geschiedenis’, roept iemand. Twee andere meisjes zien het ook niet zo zitten. ‘Eigenlijk wilde ik naar Sociale Studies, maar daar was nu geen plaats.’ Astrid Jochems en Bjorn Tonnaer van de Katholieke Scholengemaanschap Etten-Leur zijn wel overtuigd. ‘Ik weet al lang dat ik juf wil worden’, zegt Astrid. ‘Alleen moet ik nog even goed nadenken naar welke pabo ik wil.’
Niet alleen de Pabo deed mee aan het Profielevent. Er waren veel meer opleidingen vertegenwoordigd. ‘Leerlingen moeten kunnen kiezen tussen veel verschillende opleidingen, dan willen de middelbare scholen graag langskomen’, zegt Van Eert. [MK]
Punt. Of had jij nog wat?